Nevyzvednuté a následně vrácené zásilky na dobírku – to je noční můra každého provozovatele e-shopu. Před nějakou dobou jsem četl článek (najdete zde), kde se právě rozebírali problémy se zbytečně vrácenými balíčky na dobírku u e-shopů, respektive se řešilo jak zvýšit úspěšnost jejich vyzvednutí adresátem.
Na to, aby na balíček byla napsána správná adresa si zajisté každý pozorný provozovatel e-shopu dá veliký pozor. Zásadnější a méně ovlivnitelnou neznámou jsou zákazníci co si zboží na dobírku objednají a následně si nákup rozmyslí a dobírku prostě nevyzvednou. Nebo ani od pošty nedostanou upozornění, že jim je zásilka doručovaná. Několikrát se mi stalo, že když zákazníka Česká pošta nezastihla doma, tak mu žádné oznámení o doručování ve schránce nezanechala, tedy zákazník vůbec nevěděl, že si má balíček na poště vyzvednout. Těmto nepříjemným situacím se bohužel zcela nelze vyhnout, ale do jisté míry, lze těmto situacím předejít a snížit tak procento nevyzvednutých zásilek.
Vzhledem k tomu, že menší internetový obchod sám provozuji, podobné situace řeším také. Vymýšlel jsem jak jednoduše monitorovat zasílané zásilky a ty, které nebudou vyzvednuty upozornit. Nejsem programátor, tak bohužel žádné super automatické řešení nemám, ale postup, který sám používám se mi osvědčil a zároveň nezabere příliš času a bude se Vám hodit pokud jako já používáte k přepravě Českou Poštu.
Na webu www.cpost.cz se stačí zdarma zaregistrovat a po přihlášení do systému můžete sledovat zásilku obdobně jako bez přihlášení, ale s tou výhodou, že sledované zásilky můžete ukládat do historie a to včetně poznámky, například jméno zákazníka, číslo objednávky a podobně.
To znamená, že po odeslání balíčku kromě zadání čísla balíku uživateli do e-mailu, vždy zadám i číslo zásilky do systému České pošty. To pak má tu výhodu, že je hned online vidět, které dobírky jsou přebrané. Ty následně z online prostředí odstraním. U kterých je stav adresáta nezastižen pak v systému ponechávám. Ty ručně upozorním – po týdnu nevyzvednutí zásilky posílám e-mailové upozornění a po dalších pár dnech pro jistotu zašlu připomínku i na mobil v SMS.
Díky tomuto výše uvedenému postupu, kterého se držím od začátku co provozuji e-shop, se mi daří držet procento nevyzvednutých a vracených zásilek na přijatelném čísle.
Jaký systém a postup používáte u dobírek Vy? Podělte se níže v komentářích o své zkušenosti a tipy…
Přečtěte si také:
Jmenuji se Tomáš Lípa a tento svůj blog píši pro radost již od roku 2015. Jsem na volné noze a zaměřuji se na marketingové služby, copywriting a tvorbu webových stránek. Více o mně najdete zde.
Tak ono se to dá sledovat přímo v Podání online v seznamu zásilek. Jednou týdně si vyjedu zásilky za poslední 2 týdny a vidím, kteří výtečníci mají problém s vyzvednutím ;-). Jinak upozornění se dá vyřešit posíláním jako Balík do ruky, ikdyž to oproti RR vyjde o dost dráž.
U nás to řešíme tak, že máme vytvořené šablony mailů, kde měníme jen jméno, číslo zásilky a výši dobírky a odesíláme zákazníkovi hned po předání balíčku poště. Připojili jsme tam i přátelské upozornění, že záměrně nevyzvednuté dobírky jsou zpoplatněné sankcí 120 Kč. Když se nějaké dobírky vrátí, posíláme výzvu k úhradě. Cca 10% zákazníků zaplatí, ostatní hrají mrtvého brouka (a já zvažuji, jestli postupovat dál nějaké vymáhání, nebo tím neztrácet energii – zatím jsem se nějak nedokázal rozhodnout :-))