Abyste mohli ve svém podnikání uspět, musíte nejprve prozkoumat aktuální podmínky na trhu a také důkladně zanalyzovat konkurenci. V dnešní době je totiž důležité být jedinečný. To je zřejmé i z počtu e-shopů v Česku – v roce 2023 jich bylo registrováno okolo 50 000. Analýza konkurence je tak nejlepším nástrojem, jak vyniknout a neztratit se mezi tisíci dalšími podnikateli.
V článku najdete:
Proč provádět analýzu konkurence?
Analýzou konkurence určíte hlavní konkurenty vaší firmy, strategické postavení na trhu a identifikujete silné i slabé stránky vašeho podnikání i vašich konkurentů. Na základě toho vytvoříte vlastní marketingovou strategii. Tou pak směřujete k dosažení stanovených cílů – například zvýšení tržeb nebo udržení dosavadních tržeb s nižším marketingovým rozpočtem.
Pro stanovení cílů a strategie vedoucí k jejich dosažení musíte vypracovat tzv. marketingovou situační analýzu, pomocí které zkoumáte prostředí vaší firmy a její postavení ve vnějším prostředí s důrazem na analýzu trhu a konkurence. Tato analýza spočívá v identifikaci a hodnocení všech relevantních faktorů, které mohou ovlivnit konečný výběr cílů a strategie firmy. Zjišťujete tedy:
- kde se váš podnik nacházel,
- kde se teď nachází,
- kam může směřovat,
- jaký je odhad budoucího vývoje.
Situační analýzu můžete nahradit také marketingovým auditem, prostřednictvím něhož zhodnotíte vaše podnikání ze všech úhlů pohledu – odhalíte všechny nefunkční procesy ve firmě, zjistíte, jak mít efektivnější marketing i lepší výsledky a dokázat zvýšit prodeje na maximum.
Jak zpracovat marketingovou analýzu konkurence?
Před tím, než začnete zpracovávat marketingovou analýzu, potřebujete vědět, kde získat informace o vaší konkurenci. Nejužitečnějším zdrojem je samozřejmě internet. Vyhledávejte na webových stránkách, v obchodních rejstřících nebo prostřednictvím recenzí na Googlu, Heurece nebo Zboží.cz. Dále můžete osobně navštívit obchody a podnikatelské prostory daného konkurenta. Tímhle způsobem navnímáte, jak konkurence funguje, jaký má zákaznický servis atp.
Dále můžete využít také různé tištěné materiály (například letáky) vaší konkurence. A pokud chcete jít ještě více do hloubky, objednejte si u dané firmy produkt nebo službu. Zjistíte třeba, jak probíhá objednávkový proces.
Teď už víte, odkud čerpat informace, pojďme se tedy podívat, jak na samotnou marketingovou analýzu podniků ve vašem odvětví.
- Určete, kdo je vaše konkurence
Nejprve musíte zjistit, kdo jsou vaši konkurenti. Při analýze konkurentů berte v úvahu nejen přímou konkurenci, která nabízí stejný produkt nebo službu, ale také nepřímou konkurenci, která poskytuje podobné produkty nebo jejich alternativy. Důležité je také sledovat potenciální konkurenci neboli firmy, které by mohly v budoucnu vstoupit na trh, klidně i ze zahraničí.
- Zjistěte, jaké produkty nebo služby konkurence nabízí
Prozkoumejte sortiment produktů a služeb vašich konkurentů a získejte komplexní přehled o tom, jaké možnosti mají zákazníci na výběr. Zjistěte co nejvíce o vlastnostech jejich portfolia – cena, funkce, design, kvalita atd. Kromě toho se zaměřte také na způsob vyřizování reklamací nebo pozáruční servis.
- Zjistěte, jakou prodejní strategii konkurence uplatňuje
Zanalyzujte, jakým způsobem vaše konkurence přistupuje k prodeji, prostřednictvím jakých obchodních kanálů prodává a jak se jim daří.
- Prozkoumejte, jak konkurence komunikuje
Když už máte přehled o tom, co vaši konkurenti nabízejí, je čas zjistit, jakým způsobem komunikují na webových stránkách a sociálních sítích o produktech a slevách. Dále jak vypadá příběh jejich značky, jaký obsah zveřejňují na svém blogu, jakým stylem mluví k publiku atp.
- Zhodnoťte silné a slabé stránky svého podnikání
Po shromáždění všech informací o konkurenci zhodnoťte své podnikání pomocí SWOT analýzy. Touto metodou zanalyzujete silné a slabé stránky, příležitosti a hrozby. Především tedy zjistíte:
- jak jste na tom v porovnání s konkurencí,
- v čem vynikáte před konkurencí a v čem jste naopak pozadu,
- kde vidíte své hlavní příležitosti a jakým hrozbám čelíte.
Stanovením všech kritérií SWOT analýzy budete zase o kousek blíž vytvoření úspěšné marketingové strategie.
Po zjištění základních informací o vaší konkurenci a vašem podnikání můžete přistoupit ke stanovení cílů a strategie vedoucí k jejich dosažení.
Přečtěte si také:
Jmenuji se Tomáš Lípa a tento svůj blog píši pro radost již od roku 2015. Jsem na volné noze a zaměřuji se na marketingové služby, copywriting a tvorbu webových stránek. Více o mně najdete zde.