Rozhodl jsem se udělat test PayPerPost systémů vyskytujících se v České republice a to ve variantě poptávky napsání a umístění levného PR článku. Do svého testu jsem zahrnul tyto čtyři PPP systémy:

Poznámka: Systém Lafluence jsem do testu nezařadil. V Lafluence cenové poptávky začínají na vyšší cenové hladině a myslím, že se tento systém hodí spíše pro dražší poptávky na podporu brandu, než pro poptávku levného PR článku za pár stovek korun. V době příprav tohoto článku a testování se nově vzniklý PPP systém PRyard.com teprve rozjížděl, tak jsem ho do testu také nezahrnul. Pokud víte o nějakém dalším PayPerPost systému, na který jsem zapomněl, dejte mi prosím vědět do komentářů.

Upozorňuji, že test jsem se snažil dělat tak, aby byl co nejvíce nezávislý, objektivní a nezaujatý vůči jakémukoliv PPP systému. Cílem testu bylo zjistit tyto věci:

  • Rychlost – do kdy můžete NEJDŘÍVE z nabídek vybírat?
  • KOLIK webů je dostupných v jednotlivých systémech pro levnou poptávku článku?
  • Kolik mám nabídek S CENOU, kterou jsem požadoval v zadání?
  • Cenové HLADINY jednotlivých nabízených webů?
  • TÉMATA zapojených webů v systémech?
  • Jaká jsou HODNOCENÍ jednotlivých webů (Srank, Moz DA)?
  • Jaké jsou PROVIZE jednotlivých PPP?

V článku najdete:

Jak test PayPerPost systémů probíhal?

Test probíhal formou zadání obecné poptávky, kterou jsem zadal v délce 10ti dní v době od 1.3. v 6:40 ráno do 10.3.2019 a do testu jsem zahrnul všechny nabídky, co ještě přišly dne 10.3.2019 do 23:59. Cenu poptávky pro PlaClu, PayPost a KupObsah jsem stanovil na ceně 400 Kč, pro Linketicu se cena nezadává, tam si cenu určují blogeři sami. Cenu 400 Kč jsem zvolil z důvodu, že svůj test chci spíše zaměřit na levné články, které jsou poměrně hodně rozšířené, poptávané a prodává se jich více než těch dražších a z mých zkušeností tyto levné články hodně reklamní agentury požadují.

Do všech systémů jsem poslal poptávku po napsání a publikaci článku s obecným zadáním, aby na ni mohlo zareagovat co největší počet webů a blogů všeho zaměření. Poptávka zněla takto:

Nadpis: Hledám blog, který napíše článek o našem obecném portálu

Znění textu poptávky: Hledám jakýkoliv blog, který napíše o našem obecném magazínu zaměřeném na všechny kategorie. Článek se hodí pro weby o autech, bydlení, cestování, elektru, financích, kultuře, módě, počítačích, službách, sportu, zdraví, zábavě a dalších. Náš web pokrývá všechny témata, měl by zapadnout do zaměření jakéhokoliv blogu, magazínu nebo webu.

Obrázky mojí zadané poptávky z jednotlivých PayPerPost systémů, naleznete níže:

PlaCla.cz

PayPost.cz

Linketica.com

KupObsah.cz

Rychlost – do kdy můžete NEJDŘÍVE z nabídek vybírat?

Do 1 hodiny od odeslání jsem měl z PlaCly cca 50 nabídek, ostatní PPP systémy byly do 1 hodiny od odeslání bez reakce. V 8:16, tedy za necelé dvě hodiny od odeslání poptávky přišla první nabídka i z Linketici a do 4 hodin od odeslání (12:00) jsem měl na Linketice již 30 poptávek. V 15:00, tedy více než 8 hodin od odeslání poptávky od systémů PayPost ani KupObsah jsme nedostal žádnou nabídku. V PlaCle mám již v tuto dobu 126 nabídek. První poptávka od PayPost doráží až v 16:28, tedy skoro za 10 hodin od odeslání mé poptávky. KupObsah byl za celou dobu testování deseti dní bez jakékoliv reakce.

do 1 hodiny od odeslání do 8 hodin od odeslání do 17h od odeslání (do konce dne) do 72h od odeslání do jednoho týdne od odeslání do 10ti dní od odeslání
PlaCla 50 126 174 239 252 252
PayPost 0 0 6 6 6 29
Linketica 0 30 44 45 63 63
KupObsah 0 0 0 0 0 0

 

KOLIK webů je dostupných v jednotlivých systémech pro levnou poptávku článku?

Za celou dobu co běžela poptávka, tj. 10 dní byly výsledky takovéto:

PlaCla = 252 webů
Linketica = 63 webů
PayPost = 29 webů
KupObsah = 0 webů

 

Kolik mám nabídek S CENOU, kterou jsem požadoval v zadání?

Chtěl jsem levný PR článek s cenou do 400 Kč. Níže naleznete, kolik webů této podmínce vyhovělo:

  • PlaCla = 84 webů
  • Linketica = 28 webů
  • PayPost = 22 webů
  • KupObsah = 0 webů

 

Cenové HLADINY jednotlivých nabízených webů?

Články do 500 Kč:

  • PlaCla = 141 webů
  • Linketica = 39 webů
  • PayPost = 22 webů
  • KupObsah = 0 webů

Články od 501 – 1.000 Kč:

  • PlaCla = 54 webů
  • Linketica = 19 webů
  • PayPost = 7 webů
  • KupObsah = 0 webů

Články od 1.001 – 2.000 Kč:

  • PlaCla = 11 webů
  • Linketica = 5 webů
  • PayPost = 0 webů
  • KupObsah = 0 webů

Články 2.001 Kč a výše:

  • PlaCla = 46 webů
  • Linketica = 0 webů
  • PayPost = 0 webů
  • KupObsah = 0 webů

Níže jsem to rozepsal v přehledné tabulce:

Článek do
500 Kč
Článek od
501 – 1.000 Kč
Článek od
1.001 – 2.000 Kč
Článek od
2.001 Kč a výše
PlaCla 141 54 11 46
PayPost 22 7 0 0
Linketica 39 19 5 0
KupObsah 0 0 0 0

 

TÉMATA zapojených webů v systémech?

V tabulce naleznete jednotlivá témata webů, které se přihlásili na mojí poptávku. Ručně jsem je roztřídil do následujících kategorií:

Auto a moto Bydlení Cestování Finance Počítače Zábava Zdraví a sport Žena a móda Jiné Obecný
PlaCla 12 62 12 19 3 7 14 34 5 84
PayPost 0 9 0 3 0 0 3 2 0 12
Linketica 1 11 8 3 4 2 4 4 7 19
KupObsah 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0

Z tabulky je vidět, že pouze PlaCla a Linketica pokryla všechny témata.

 

Jaká jsou HODNOCENÍ jednotlivých webů (Srank, Moz DA)?

Vím, že zvolit vhodnou metriku, která by byla univerzální pro hodnocení webů je složité. Pro správné hodnocení webu hraje roli mnoho faktorů, ale alespoň pro nějakou představu přidávám hodnocení podle dvou rozšířených metrik, které jsem vybral a to Srank a Moz DA.

Hodnocení podle Sranku:

0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
PlaCla 8 140 36 22 13 11 5 2 7 7 1
PayPost 3 24 2 0 0 0 0 0 0 0 0
Linketica 1 48 10 1 2 0 0 0 1 0 0
KupObsah 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0

Hodnocení podle Moz DA:

do 10 11-20 21-30 31-40 41-50 51-60 61-70 71-80 81-90 91-100
PlaCla 4 88 87 38 12 9 4 9 0 1
PayPost 1 10 15 2 1 0 0 0 0 0
Linketica 11 33 13 4 2 0 0 0 0 0
KupObsah 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0

 

Jaké jsou PROVIZE jednotlivých PPP?

  • PlaCla = 46%
  • PayPost = 30%
  • Linketica = 25%
  • KupObsah = 20%* (*Obchoduje se uvnitř systému za reálné ceny. Provizi si strhává provozovatel 10 % při dobíjení a 10 % z výplaty.)
  • PRyard = 25%

 

Zajímavosti, postřehy, závěrečné zhodnocení PPP systémů a dotazy:

Kolik webů v jednotlivých systémech běží na zabezpečeném protokolu https:// ?

  • PlaCla = 177 (70,2 %) z celkových 252 webů
  • Linketica = 27 (42,9 %) z celkových 63 webů
  • PayPost = 1 (3,4 %) z celkových 29 webů
  • KupObsah = žádná nabídka

Kolik stál nejdražší článek?

  • PlaCla = 12.500 Kč
  • Linketica = 1.875 Kč
  • PayPost = 571 Kč
  • KupObsah = žádná nabídka

 

Mé závěrečné zhodnocení jednotlivých PPP systémů:

  • PlaCla.cz – PlaCla v tomto testu jednoznačně obhájila první místo na poli PPP systémů. Zadáte poptávku a již do několika minut máte první nabídky. Přihlásilo se celkem 252 blogů různých témat a kategorií. Navíc moji poptávku odmítlo celkem 283 blogů, tzn. že celkový zásah mojí poptávky bylo na více jak 500 webů. Hodně mě zde ale zarazila výše provize, která blogerům ukrajuje zisk o 46%, což podle mého názoru je hodně a nedivím se, že se tato provize nikde raději nezmiňuje. Tuto provizi jsem v obchodních podmínkách nedohledal a ani jako bloger si zpětně nepamatuji, že bych byl na toto navýšení někdy upozorněn. Já si stále pamatuji a mám zafixováno z minulosti jen 30%…
  • PayPost.cz – PayPost jsem bral jako dvojku na trhu, ale vzhledem k nízkému počtu nabídek a poměrně dlouhé reakci na mojí poptávku, jsem byl docela zklamán. Na druhou stranu PayPost má velký zásah všeho co nabízí a také poměrně příjemné a přehledné prostředí…
  • Linketica.com – Relativní nováček fungující na českém trhu již dva roky mě velmi příjemně překvapil. Bylo z čeho vybírat a také poměrně uspokojující odezva na mojí poptávku. K Linketice mám výhradu pouze k tomu, že se často zasekne načítání stránky a někdy má systém delší dobu odezvy…
  • KupObsah.cz – Žádná nabídka nepřišla – to jsem předpokládal, tento systém z mého pohledu stagnuje již od doby, co se změnil z KupČlánku a majitelé ho zřejmě vyšachovali jako nevhodného konkurenta PlaCly.
  • PRyard – Netestováno, spuštěno 1.3.2019, projekt se teprve rozjíždí. Pokud chcete být u toho zaregistrujte se zde.

 

Každému provozovateli PayPerPost systému jsem dal prostor se vyjádřit k několika mým dotazům. Jejich odpovědi uvádím níže a tímto jim děkuji za jejich obsáhlé odpovědi. Jmenovitě: Otakar Pěnkava z PayPost a Martin Talavášek z Linketica. Škoda, že provozovatel Václav Bartoš z Placly a KupObsahu na většinu otázek odmítl odpovědět, jeho zdůvodnění jsem zařadil do první otázky:

Proč právě Váš systém mají zákazníci používat?

PayPost: PayPost.cz těží z propojení se systémem Copywriting.cz, což je největší tuzemská platforma pro získání textů. Ročně přes Copywriting.cz projde kolem 10 000 textů a klienti tak mají možnost s jedním účtem (= jedním kreditem, jednou fakturou) si objednat texty na Copywriting.cz a poté je nechat publikovat přes PayPost.cz. Další jedinečnou službou projektu je inzerce pod články. Na vybraných webech (aktuálně 123) si můžete koupit odkaz přímo pod některým z jejich 49 648 článků a to často za pár desetikorun. U tohoto odkazu garantujeme, že tam vydrží minimálně rok. Z praxe mohu říct, že odkazy tam většinou zůstávají po celou dobu životnosti webu. Jde tak o možnost jak levně získat tematické články.

Linketica: Reklamní systém Linketica funguje jako platforma pro propojení inzerentů a publisherů, ať to jsou bloggeři, majitelé magazínů či influenceři na sociálních sítích. Výhody pro inzerenty jsou zejména v jednoduchosti a přehlednosti rozhraní, pohodlném a rychlém dobití kreditu (kartou, převodem), velkému počtu prostorů k publikaci a nízké provizi pro systém Linketica (poloviční oproti konkurenci). Pro publishery je to pak množství inzerentů, jednoduchá správa zakázek, výplaty od 1 Kč do 24 hodin kdykoliv v průběhu měsíce. Pro obě skupiny pak máme výhodný Affiliate program s podmínkami 10 % z peněz utracených inzerentem či vydělaných publisherem po dobu 2 let a nástroje zdarma – měření ranků a nástroj JumpTree.

PlaCla / KupObsah: Rad zodpovim otazky k nasi kazdodenni praci nebo celkovemu smerovani oboru, protoze se poslednich 10 let od zalozeni PlaCly radikalne zmenilo, ale ty otázky (metriky) jsou zavadejici. Navic v soucasnosti nevim, kde jinde koupit clanek s garanci 100 Kc za reklamaci a 5000 Kc, kdyz se clanek nebude libit. Chci se vyjádřit ke všemu, co dělám. K PlaCle, KupObsahu, WebDealu, založení Nadačního fondu PlaCla.cz… A jak jsem psal, rad zodpovim otazky k nasi kazdodenni praci nebo celkovemu smerovani oboru. Vaše otázky ke konkrétním číslům jsou ale nicneříkající. Když ta čísla nedoprovodíme konkrétním komentářem, nemají žádnou vypovídající hodnotu. A vlastně ani je sám netuším. Sleduji jiné metriky a jiné časové období. A srovnávat všechny PPP systémy mezi sebou nedává příliš smysl, protože PlaCla začala roky před nimi a jestli se chtějí dostat na stejnou velikost, musí ujít ještě kus cesty. Navíc se ale už zaměřují na jiné segmenty trhu. Už to nejsou jen PPP systémy na publikaci příspěvku na blogu, ale jde i sociální sítě. My naopak loni prodej sdílení na FB a TW úplně vyřadili. Opět by bylo zajímavé vést rozhovor na toto téma. Proč se stahujeme z trhu, na který se ostatní vrhají. Další věc je dialog, který vedeme s Otou Pěnkavou, který považuje Copywriting.cz za konkurenci PlaCly, ale ve skutečnosti obě služby zabírají zcela jiný segment trhu. Produkty jsou zcela jiné. Budete jednoduše srovnávat hrušky s jablky. Někdo navíc pracuje i pro SK trh, jiný pro německý, polský… Někdo to má v rámci jedné služby, jiný jako my odděleně. Ta čísla nic neřeknou.

Jaký byl celkový obrat za rok 2018?

PayPost: Vzhledem k tomu, že služba PayPost.cz byla donedávna ještě součástí Copywriting.cz (uživatelé si vzpomenou na sekci Reklamní prostor) a její oddělení do samostatného projektu je spíše kosmetickou záležitostí, tak nemáme tato data segmentována dle jednotlivých projektů.

Linketica: Prozatím nemáme uzávěrku, ale i přes to, že to byl náš druhý rok na trhu, pohybujeme se v řádech statisíců korun.

PlaCla / KupObsah: Data, která jsme uvolnili jsou nejmladší k roku 2016: https://blog.placla.cz/infografika-placla-v-roce-2016/

Celkový počet realizací napsání a umístění PR článku za minulý rok (2018)?

PayPost: Pokud bereme pouze případy, kdy objednavatel nedodal článek a tedy si jej nechal napsat autorem webu, pak jsme na čísle 970.

Linketica:  Za rok 2018 to bylo přes 1000 prodaných a napsaných článků.

PlaCla / KupObsah: nezodpovězeno

Celkový počet webů zapojených v systému?

PayPost: V PayPost.cz je zapojeno celkem 925 webů, 22 Twitter účtů a 223 Facebook stránek. PayPost.cz kromě možnosti publikace na webových stránkách nabízí publikaci na sociálních sítích.

Linketica:  Aktuálně máme v systému Linketica přes 1 200 prostorů k publikovaní, největší zastoupení mají české blogy (cca 600) a české účty na Instagramu (cca 150).

PlaCla / KupObsah: Počet blogů máte na hlavní stránce PlaCly – 636.

Počet inzerentů/blogerů v systému?

PayPost: Inzerentů 980, blogerů 417. Číslo inzerentů je ale zkreslené tím, že systém je propojen s Copywriting.cz, takže je to za PayPost.cz + Copywriting.cz. Vzhledem k propojení systému a častou akcí v obou systémech, je těžké rozlišit, koho kam počítat, proto uvádíme souhrnně i s vysvětlením.

Linketica: V současné chvíli máme více než 370 inzerentů a 670 publisherů.

PlaCla / KupObsah: nezodpovězeno

Nejdražší prodaný článek za dobu existence?

PayPost: Nejdražší článek byl za 4.250 Kč a byl za napsání a publikaci. Délka 1 NS.

Linketica: Prodáváme i články na prémiových prostorech v řádu desítek tisíc korun za článek, ale pokud by šlo vyloženě o bloggery zapojené v systému Linketica, tak myslím, že nejdražší byl za 3.500 Kč.

PlaCla / KupObsah: nezodpovězeno

Od kdy Váš systém funguje?

PayPost: Historie projektu PayPost.cz sahá až do roku 2013, kdy vznikl původní projekt. Vše bylo tehdy propojeno i s podnikatelským fórem WebDeal.cz (což už dnes je oddělený projekt, fungující pod jiným vlastníkem). Kromě toho existoval i sesterský projekt WebPost.cz, to byl obdobný systém, jen s tím rozdílem, že ceny článků byly napevno určované dle ranků (GPR, SR) webu. Půl roku na to se k nim přidal Copywriting.cz – tentokrát služba zaměřená čistě na texty. Copywriting.cz rostl a tak postupně integroval funkce z obou PPP systémů. Oba PPP systémy tak existovaly přibližně rok, poté přešly pod Copywriting.cz. Paypost.cz se stal samostatným až v roce 2017, kdy v rámci zjednodušení Copywriting.cz jsme se rozhodli jej dát do samostatného projektu. Nicméně změna je to spíš kosmetická, pořád je to ten stejný systém, jen se dle adresy zobrazí jiné rozhraní, podobně jako další původní část Copywriting.cz – Guestblogging.cz.

Linketica: Oficiální spuštění proběhlo v březnu 2017.

PlaCla / KupObsah: nezodpovězeno

 

PRyard.com

Vzhledem k tomu, že při přípravách tohoto článku, právě vznikl nový PPP systém PRyard, tak jsem také vyzpovídal jeho zakladatele Martina Jersáka:

Proč jste založil nový PPP systém PRyard? Není jich už v ČR dostatek?

PRyard: Je to vývoj. Nejdříve jsem udělal PlaClu, pak jsem se spolupodílel na Linketice a nyní dělám PR Yard, který je již 3. generace PPP systému. PlaCla prodávala jenom články, Linketica přidala sociální sítě. PR Yard funguje multisociálně a multijazykově a multiměnově. PR Yard je tedy primárně vyvíjen jako  mezinárodní PPP systém. Je to  jenom 3. generace toho jednoho a stejného. Zatím má jenom češtinu, vždyť je teprve spuštěn 10 dní.

Proč právě Váš systém mají zákazníci používat?

PRyard: Používat se to vyplatí, protože je to z mých rukou nejnovější systém, který má největší budoucnost.

Jaké máte za těch pár dní ohlasy na PRyard?

PRyard: Zatím samé dobré. Systém vychází z potřeb zákazníků. Už 10 let se pohybuji v oboru PPP jako provozovatel farmy blogů a vím co od nás (Media Monkey) zákazníci chtějí a co jim chybí na trhu.

Jaké máte s tímto novým systémem plány?

PRyard: Velké 😀 Nejbližší je spustit SK verzi a přidat měnu EUR. Pak bude následovat EN/DE verze s USD.

Od kdy oficiálně Váš systém funguje?

PRyard: Od 1.3.2019

Výše provize, kterou strháváte blogerům?

PRyard: 25 % z částky placené inzerentem.

Nelitujete, že jste tenkrát před lety PlaClu prodal?

PRyard: Jsem špatnej vývojář a ještě horší provozovatel, PR Yard časem koupí nějaká velká reklamní agentura (nebo to bude one man show) a bude ho provozovat dále. Dneska je moderní říkat, že jsem chronickej startupista. 😀

 


Upozornění: Všechny zde uvedené údaje, čísla, tabulky…atd. můžete libovolně citovat, pod podmínkou, že uvedete na tento článek aktivní odkaz.

 

Sponzoři tohoto článku: weboví vývojáři (trigama.cz)


Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu navždy pod tímto článkem jen za 500 Kč
Zobrazit formulář pro nákup