V dnešním rozhovoru jsem vyzpovídal Zdeňka Dvořáka, známého linkbuildera píšící blog Linki.cz

Úvodem by si se mohl v krátkosti představit těm, co Tě ještě neznají a nesledují. Jestli vůbec někdo takový je 🙂

Jsem Zdeněk a už devět let mě živí SEO, resp. link building. Rád o něm píšu, protože jsem na začátku století začínal jako bloger a chuť k psaní mi zůstala.

V článku najdete:

Mohl by si mi povědět, jak si přišel na přezdívku Linki?

Když jsem šel na volnou nohu, strávil jsem asi tři dny čtením všemožných článků o brandingu a tvorbě značky. Se jménem Zdeněk Dvořák jsem na trh jít nechtěl. To příjmení je 8. nejběžnější v ČR, jen v Kroměříži znám osobně další dva Zdeňky Dvořáky a v celé ČR jich je taky požehnaně. Takže jsem podle těch chytrých článků hledal něco, co by trošku neslo informaci o tom, co dělám, bylo to úderné, snadno rozpoznatelné. Nakonec mě cestou na oběd napadlo slovo Linki a bylo to. Jediná nevýhoda je, že mi občas nedojde nějaký e-mail, protože lidi mají tendenci psát po K na konci Y, čemuž rozumím 🙂

Prošel si také “normálním” zaměstnáním? A jak to šlo? Bavilo Tě to?

Já se k marketingu dostal až dost pozdě. Prošel jsem si dost povoláními, byl jsem dělník (o tom jsem psal veselý blog Dělníkův deník), pak logistik, Account a Key Account Manager a úplně nakonec obchodník s plasty. Každá ta práce mi dala něco, co můžu i dnes využívat a jsem za to rád.

Jak dlouho se pohybuješ v oblasti linkbuildingu a jak si se k němu dostal?

Odkazům se věnuji od roku 2010. Resp. od té doby si za to nechávám platit, protože někde od roku 2008 jsem se svým tehdejším blogem začal díky návodům pro CMS Joomla cítit, že mi na web chodí víc návštěv. Ukázalo se, že na návody odkazují webhostingové firmy a chodili na něj i uživatelé z vyhledávání.

Ale až později mě napadlo, že je to pro mě pracovní příležitost. Od roku 2010 jsem dělal link buildning na vedlejšák a v prosinci 2012 dal výpověď v zaměstnání.

foto z archivu Zdeňka Dvořáka

Vzpomněl by sis co byla Tvoje první zakázka? A v jakém roce?

Vzpomněl, shodou okolností se mě na to nedávno někdo ptal. Byla to registrace do 500 katologů pro jednoho kamaráda. Zkušenost to byla tak úmorná, že jsem to nikdy neopakoval a začal hledat jiné cesty, jak získávat odkazy.

Jak typicky postupuješ, když řešíš nového klienta, který Tě poptá o služby?

Dívám se vždycky na obor. Téma mi teď musí být trošku blízké, dřív jsem dělal třeba kampaň pro půjčky a to nebylo naplňující jak profesně, tak v osobní rovině. Pokud mám kapacity, což se tak od poloviny roku 2013 děje spíš výjimečně, začínám vždycky dotazníkem. Z něj si dělám představu, jestli tam bude možné vůbec něco vymyslet.

Jsi známý, že dokážeš vymyslet a zajistit odkaz skoro odkudkoli. Máš nějaký odkaz, na který si obzvláště hrdý?

To je myslím odvážné tvrzení, pod to bych se nepodepsal. Ale časem jsem přišel na to, co lidé chtějí a snažím se jim to v link buildingu dávat. Odkaz mě potěší dodnes takřka každý, protože je pro mě nějakým potvrzením fungující hypotézy. Radost mám hlavě z těch, které ostatní tak snadno neumějí anebo vyjdou opravdu levně v celkových nákladech. Takže třeba link z Forbesu mě potěšil opakovaně. Teď jsem pro jeden můj web získal za měsíc 10 linků a žádný mě nestál nic kromě trošky psaní a jsou z dobře hodnocených webů. Potěšil mě také link z webu Screaming Frogu. Viděl jsem, že tam odkazují na návody, jak nástroj provozovat v cloudu a já takový návod měl v češtině. Takže jsem jim ho přímo mailem doporučil a link tam obratem přistál.

Jak dlouho Ti průměrně trvá získání jednoho odkazu? Jak dlouho nejdéle?

Já vše měřím na čistý čas. Odkazy ve finále netrvají dlouho, nižší průměry můžou být třeba 10 – 15 minut čistého času, maximálně do hodiny. Ale mezi bodem A a bodem B, kde máš aktivní link, můžou klidně uběhnout týdny. Teď třeba u jednoho webu čeká na členství v asociaci, kde je pro nás mimo linku i obchodní potenciál. Členství je placené, pro tu asociaci je to příjem, ale už od června to nejsou schopni dotáhnout do konce a teď je už březen. 🙂

Když se rozhoduješ, kde umístit odkaz, tak podle jakých hlavních kritérií si weby vybíráš?

Mimo klasických kritérií (web indexu, follow odkazy bez redirectu a tématická relevance) se dívám, jak moc okatě ten web prodává odkazy. Jakmile někde vidím sidebar, patičku nebo většinu prodaných článků, nemám zájem. Největší změnu pro mě znamenaly data ze SERP Google, které nabízí Ahrefs a nově i Marketing Miner. Na začátku byla úvaha, že web, který má Google rád, byl hodně ve výsledcích vidět. A díky nástrojům to jde snadno zjistit, i když má postup určité limity. Dívám se na to, na kolik dotazů je web vidět ve vyhledávání a srovnávám to s velikostí samotného webu. Z klíčových slov si ještě udělám filtr na 1.-10. pozici. Když je to u běžného webu 10 a víc procent z celkového rankingu, mám zájem. Ten postup jsem publikoval i jako video na Youtube, podívejte se na něj. Krásně odhalí slabé weby.

Čeho by se měl každý linkbuilder rozhodně vyvarovat?

No-go je určitě automatická tvorba linků nebo hacking. Tedy pokud nejedete záměrně black-hat. Zbytek je asi na uvážení každého, jak dlouho chce s klientem pracovat nebo mít dobré renomé.

Jaká je Tvá nejoblíbenější linkbuildingová metoda?

Aktuálně už dlouho Napsali o nás (zde), soutěže a výměny. Všechny tři se dají škálovat a jdou dělat dlouhodobě.

Nakupuješ někdy odkazy? Využíváš služby jako jsou PlaCla, PayPost, Linketica, Ranky.cz a podobné? Jaké s nimi máš zkušenosti?

Ano, občas se nějaký placený odkaz objeví. Jde spíš o větší média, ale mám dojem, že ty odkazy pak fungují míň, nebo vůbec. Pokud mám dost jiných nápadů nebo prostředků, neplatím. Prostředníky jsem využíval na začátku, teď už dlouho ne. Myšlenka prostředníka není špatná, ekonomicky to dává smysl. Ale žádná z těch platforem nikdy nepřilákala dost dobrých webů. Naopak se tam nakupily hlavně made-for-links weby, což je taky logické, ale pro mě k ničemu. Čistě pohodlím a servisem jsou tyhle služby super, jen se musí víc snažit shánět pořádné weby. Navíc podle mě díky made-for-links webům způsobily, že náklady na odkaz lidi vnímají v řádu nízkých stokorun. I když někomu nedáte peníze přímo, tak i produkt nebo služba, kterou nabídnete za link, musí mít nějakou pořádnou hodnotu. Skutečné médium nebo bloger srdcař nenapíše článek na počkání a nečeká za to 350 korun 🙂

foto z archivu Zdeňka Dvořáka

Kolik si nejvíce zaplatil za jeden odkaz?

Před X lety 10 tisíc Kč.

Kde čerpáš inspiraci? Kde hledáš aktuální trendy? Které blogy, případně osobnosti sleduješ?

Sleduji jen pár zahraničních webů. Je to https://citationlabs.com/ a https://sharprocket.com.ph/. Profesní život mi změnila knížka Ultimate Guide to Link Building od Erica Warda a Garreta Frenche. Vyšla už před mnoha lety, ale je nadčasová, což trošku vypovídá o našem oboru. Na rozdíl od on-page SEO nebo jiných kanálů se tu novinky moc neobjevují.

Také pořádáš školení a přednášíš na různých akcích. Býváš nervózní? Jaké máš na své vystupování ohlasy?

Před školeními jen trošku, přednášky jsou výrazně náročnější 🙂 Ohlasy? To by asi bylo lepší se zeptat někoho jiného, lidi říkají, že dobrý, ale třeba jsou jen zdvořilí.

Kde Tě v tomto roce můžeme vidět? (Školení, akce…atd.)

Letos budu opět workshop na Marketing Festivalu. V květnu a říjnu mám společné školení s Pavlem Ungrem.

Když jsem absolvoval Tvůj kurz linkbuildingu, tak si nejčastěji mluvil o nástroji Ahrefs. Dovedeš si představit pracovat bez Ahrefs či obdobného nástroje?

Bez Ahrefs jsem začínal, placený účet mám od června 2014. Dneska by mi už dost chyběl, ale vlastně i bez něj by se daly odkazy získávat pořád. Jen bych přišel o aktivní monitoring nových linků konkurence a vypustil krok analýzy profilů konkurence.

Jaká funkce na Ahrefs se Ti nejvíce líbí?

Aktuálně zbožňuju Batch Analysis, protože mi umožní vidět pro mě důležité věci až u 200 URL současně. Rád používám Link Intersect a samozřejmě data, které nabízejí v záložce Organic Search.

Jaké další nástroje používáš jak k SEO, tak k práci?

E-mail v prostředí Gmailu (moje tipy pro rychlou práci v poště jsou tady) s rozšířením Gmelius. K tomu CRM. Na data Ahrefs, k další SEO práci mám ještě Sitebulb, Screaming frog a od léta se více věnuji logům, takže jsem přidal Log File Analyzer a Apache Logs Viewer. U klientů používám vždy nějaký projektový management, aktuálně Teamwork (boží), Asana (zvyknu si). Na osobní úkoly a poznámky mám Todoist a nově má Gmelius funkci Boards, která do Gmailu integruje Kanban, takže rozjednané spolupráce si nově eviduji přímo tam.

Jak řešíš linkbuilding pro svůj blog?

Řešil jsem aktivně na začátku referenčními odkazy od klientů. Pak už to tam začalo tak nějak padat samo díky obsahu, který tvořím. Aktivně jsem se snažil pomoct spíše stránkám, které pro mě mají nějaký obchodní přínos. Důsledně si hlídám, abych získal odkazy z akcí, kde nějak vystupuji. Dřív jsem dělal i nějaké guest posty, ale na to už není čas.

Kde sháníš klienty? Přicházejí sami na doporučení Tvých spokojených zákazníků?

Klienti chodí sami od doby, co jsem vidět v SERP. Hodně jich bylo přes doporučení nebo kolegy v oboru, co dělají on-page. Většinou jde o dlouhodobou spolupráci, v tom je business výhoda link buildingu oproti on-page.

Jak to všechno stíháš?

To nestíhám, tedy aspoň ne vždy. Poslední dobou jsem se naučil nechat čekat třeba maily delší dobu, používám Inbox When Ready, který mi pomáhá s touhou koukat, co je v poště nového.

Děláš i něco jiného kromě linkbuildingu?

Provozuji obsahové weby v segmentu elektroniky a bydlení. Slouží k testování na SEO a jako affiliate příjem.

Máš nějaký online projekt pro radost?

Přiznám se, že tohle už řeším jen kvůli monetizaci. Čas na online projekt pro radost není. Jednou týdně hraji Battlefield s kamarády, věnujeme se tomu už 20 let od dob, co vyšel Counter-Strike. Je to radost online. 🙂

foto z archivu Zdeňka Dvořáka

Jak vypadá tvůj běžný den?

Vstávám v šest, do osmi dostaneme s partnerkou děti do školy a školky. Pak se snažím držet tovární režim 8-16 a dny v týdnu jsem si rozdělil do bloků podle klientů.

Na svém blogu píšu tipy na zajímavé WordPress pluginy, mohl by si také nějaké své ověřené pluginy pro WordPress doporučit?

Na svých webech mám osvědčenou sadu pluginů: Advanced Ads, Akismet Anti-Spam, Autoptimize, Comet Cache, kk Star Ratings, Q2W3 Fixed Widget, MaxButtons, Redirection, Table of Contents Plus, Webcraftic Clearfy – WordPress optimization plugin, Widget Options, Yoast SEO, WPBakery Visual Composer

Kde se vidíš za 10 let?

Nejsem typ, co jede přes plány. Za deset let bych se chtěl zbavit hypotéky, která mě v hlavě visí jako mentální Damoklův meč. Zbytek uvidíme, co přinese budoucnost.

Kde všude Tě mohou moji čtenáři sledovat?

Na Twitteru jako https://twitter.com/LinkiCZ nebo Facebooku https://twitter.com/LinkiCZ. Pod civilním jménem jsem i na LinkedIn.

Poslední otázka na odlehčení: Co Tě baví kromě sezení u počítače?

Čtení, knížky jsou krásné. Hraju na bicí, před pár lety jsme s kluky z gymplu obnovili po 12 letech kapelu. Snažím se taky naučit, jak být učitelem, protože starší syn začal na bicí chodit do ZUŠ a doma s ním trénuji. Ale ne tolik, kolik by bylo třeba. Teď mě napadá, za těch 10 let mu doufám budu chodit na koncerty. Dřív jsem hrál i jako DJ, ale aktivně se tomu nevěnuji.

 

Děkuji Ti Zdeňku za rozhovor i za Tvůj čas, který si odpovědím věnoval a také za tipy na zajímavé nástroje a články. Přeji Ti v Tvé práci mnoho dalších hodnotných zpětných odkazů a hodně spokojených klientů.


Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu navždy pod tímto článkem jen za 500 Kč
Zobrazit formulář pro nákup