Marketingový audit vám pomůže s optimalizací marketingových aktivit firmy tak, aby lépe plnily strategické a marketingové cíle vaší firmy. Měl by proto být nepostradatelnou součástí firemních aktivit a probíhat 1×, 2× až 3× ročně podle potřeby. Přečtěte si, co všechno by se během marketingového auditu mělo stát, aby byl úspěšný a přinesl požadované informace.
V článku najdete:
Určete si, co od marketingového auditu čekáte
Předtím, než se do auditu pustíte, si definujte, jak by měl probíhat. Kdo je za audit zodpovědný? Jak dlouho bude trvat? Budete zkoumat pouze některé marketingové kanály a aktivity, nebo audit chcete mít komplexní se vším všudy?
Na co byste neměli zapomenout:
- Určit, kdo ho bude provádět.
- Jak dlouho by měl trvat.
- Odkud budete sbírat data.
- Co všechno budete zkoumat.
- V jaké podobě bude vypadat výsledné zhodnocení a doporučení.
Jak na komplexní audit marketingových aktivit podniku
Pokud chcete prozkoumat marketingovou strategii firmy, zaměřte se jak na externí, tak i na interní marketingové prostředí. Co do nich spadá se dozvíte dále.
Zaměřte se na zákazníky, konkurenci a chování trhu
Všechny tyhle oblasti spadají pod tzv. externí marketingové prostředí. Čeho byste si měli všímat?
- Zákazníci současní i potenciální
Znáte svoji cílovou skupinu – své zákazníky? Uměli byste popsat vašeho ideálního zákazníka? Mají nějaké společné rysy jako třeba ekonomickou situaci, potřeby, zájmy, věk atd.? Na co vaši zákazníci nejvíc slyší?
A co zákazníci, kteří ještě nejsou vaši, ale mohli by být? Jakým způsobem je získáváte a jaké komunikační kanály pro to používáte?
- Zpracováváte informace o konkurenci?
Čím se odlišujete od konkurence: cenou, kvalitou, velikostí portfolia produktů nebo služeb? Jakou má konkurence marketingovou strategii? Jaké kanály používá nejvíc a jaké naopak nejméně? Je v něčem lepší nebo horší?
- Jaká je aktuální situace na trhu?
Ovlivňuje ji spoustu faktorů, které se v čase mění a vyvíjejí. V čem je situace vaší firmy na trhu jiná než před rokem? Jak špatná ekonomická situace vašich zákazníků ovlivní vaše podnikání – máte plán, jak na to reagovat? A co legislativa – neproběhly nějaké změny, které by vás měly zajímat?
Prozkoumejte firemní marketingové aktivity a procesy
V tzv. vnitřním marketingovém prostředí je několik oblastí, na které byste se měli zaměřit. Třeba nabídka služeb/produktů, jejich cena a distribuce, finanční přehledy a plánování.
- Sepište si nabídku služeb a produktů
Nabídka firem se často mění v souvislosti s poptávkou a nákupním chováním zákazníků. Víte, které vaše produkty a služby frčí nejvíc a ze kterých máte největší zisk? Sepište si, které komunikační kanály vám k tomu pomáhají.
A co produkty nebo služby, o které zákazníci projevují zájem, ale nakonec za ně platí málokdo? Určete si, zda je má cenu dál nabízet, nebo vymyslete, jak je vylepšit a komunikovat jejich přínos pro zákazníky.
- Prostudujte marketingovou strategii
A to v souvislosti s cíli firmy. Častokrát některé marketingové aktivity ve firemních procesech zůstávají jen ze setrvačnosti, i když už nic nepřinášejí. Interní analýza může objevit místa, do kterých by to chtělo „víc šlápnout“.
Definujte si, jak zhodnotíte úspěšnost konkrétních aktivit.
- Uvědomte si, kde se zákazníky interagujete
Jaké marketingové kanály používáte a jaká je návratnost investic?
Využíváte všechny marketingové kanály, které by vám mohly pomoci budovat brand nebo získávat leady a konverze? Proč ne/využíváte PPC reklamu, e-mailing, SEO, sociální sítě?
- Jak funguje váš tým?
Je organizační struktura uvnitř firmy smysluplná? Odvádí každý kvalitní práci? Nesnižují špatné mezilidské vztahy výkony lidí?
Jaký by měl být výsledek auditu?
Komplexní marketingová analýza vašeho podniku by vám měla dát konkrétní data a doporučení k efektivnějšímu plnění vytyčených marketingových cílů.
Díky marketingovému auditu byste měli být schopní:
- Odstranit nebo vylepšit nefunkční marketingové aktivity.
- Využít potenciálu v oblastech, kterým jste zatím nepřikládali důležitost.
Maximalizovat výkon u aktivit, které vám přináší zákazníky a peníze.
Následující článek vznikl ve spolupráci se společností myTimi s.r.o.
Přečtěte si také:
Jmenuji se Tomáš Lípa a tento svůj blog píši pro radost již od roku 2015. Jsem na volné noze a zaměřuji se na marketingové služby, copywriting a tvorbu webových stránek. Více o mně najdete zde.