V dnešním rozhovoru jsem vyzpovídal Radka Strouhala. Radek je především znám ze svého přístupu otevřenosti ve sdílení “know-how”, včetně podrobných návodů a postupů a také konkrétních dobrých i špatných výsledků svého snažení. To vše předkládá na svém blogu již od roku 2012.

Radku, jsem moc rád, že si svolil s rozhovorem 🙂

Úvodem by si se mohl v krátkosti představit, těm co Tě ještě neznají a nesledují…

Jmenuji se Radek Strouhal, letos mi bylo 25 a zhruba od 17ti se snažím vydělávat provozováním webů a e-shopů. Provozuji weby na nejrůznější témata, i když se držím hlavně půjček. Současně provozuji e-shop zefstyle.cz, kde prodávám plastové barevné skejty pro holky a selfieobchod.cz se selfie tyčkami. O zážitcích z obou odvětví pak bloguji na seopizza.cz.

Radek Strouhal - osobní fotografie

Co bylo tím prvotním impulzem podnikat právě na internetu?

Nejvíc mě tenkrát motivoval blog Johna Vaňhary – podnikanivusa.com, který jsem četl skoro od začátků. Uvědomil jsem si, že nechci jít cestou jako moji spolužáci – dostudovat a pak se zaseknout v zaměstnání. Chtěl jsem si vždycky o životě rozhodovat sám a svoboda byla pro mě důležitá a to nabízelo jen podnikání.

Mohl by si zavzpomínat na své začátky v online podnikání?

Začátky si překvapivě docela pamatuji. Rozjížděl jsem tehdy malou síť MFA webů na subdoménách a monetizoval jsem to přes Adsense. Postupně mě začali lákat e-shopy a tak jsem si udělal první přeposílací obchod na PrestaShopu a po několika měsíc jsem začal do hlavního shopu přímo nakupovat zboží a rozjel growit.cz, kde jsem prodával balení semínek různých více či méně exotických rostlin. Do toho jsem už trošku zkoušel affil, ale na úplně jiné úrovni než dnes – měl jsem jen mikrostránku zaměřenou na jeden produkt, budíky Clocky a snažil jsem se natáhnout návštěvy z vyhledávačů. Začátky nebyly úplně špatné, vzpomínám si, že již v 17ti jsem měl příjem občas i přes 5 tisíc měsíčně a to jsem do toho nijak extra nešlapal.

Vzpomněl by sis co byl Tvůj první online projekt? A v jakém roce si ho spustil?

Úplně první projekt byl katalog webů na subdoméně od ic.cz. Rok spuštění bych tipoval někdy tak na 2007-2008. Na tomhle projektu jsem se začal učit s WordPressem a tak to byl web, který mi vydělal první peníze, i když prodejem celého webu, ne žádný pasivní příjem. Díky těmto startovním penězům jsem ale mohl začít kupovat klasické .cz domény a zaplatit si i hosting.

K čemu si v onlinu vždy nejvíce tíhnul – e-shopy, affil, MFA…atd?

V online podnikání mě asi nejvíc baví e-shopy, i když je zas tak moc nedělám. Bohužel je to pro mě legislativně i finančně zbytečně náročné, takže nakonec zase skončím u affilwebů nebo MFA. Jsem v tomhle hodně rozpolcený a různě to střídám, teď zrovna jedu všechny 3 obory dohromady. Kdybych znal ale někoho s kamennou prodejnou, kdo vyřeší sklad, cashflow, legislativu a chyběl by jim e-shop, tak se do toho pustím úplně nejradši.

Jak vypadá tvůj běžný den?

Posledních několik let to byl hodně chaos a neměl jsem žádný pevný režim. Většinou to probíhalo tak, že jsem vstal a hned jsem šel pracovat. Měl jsem přestávky jen na přípravu jídla a nejdůležitější povinnosti (úklid, nákup, pošta) a všechen volný čas jsem strávil u počítače.

Dneska už je to trochu jinak. Snažím se vstávat co nejdřív, ideálně tak v 6, ale spíš jsem zatím rád, když to zvládnu před 9. Ráno si dám rozcvičku, meditaci, sprchu a snídani a jdu makat. Dopoledne řeším ty důležitější věci, odpoledne pak věnuji emailům a vyřizováním objednávek. Zhruba mezi 4 – 5 odpoledne vyrážím na poštu, což je zároveň taková hlavní pauza, kdy si zároveň nakoupím a pak uklízím doma. Potom jdu ještě chvilku pracovat a před 10 večer končím a dávám si volno. Chystám se ještě zařadit si do denního programu posilování, běhání a jízdu na kole, ale zatím nejsem takhle aktivní pravidelně.

Měl si nějaký projekt, který se stal, alespoň po nějakou dobu tzv. “strojem na peníze”? Jak dlouho to vydrželo? Kolik se s tím dalo měsíčně vydělat? Proč myslíš, že to přestalo fungovat nebo to funguje ještě dnes? 🙂

FinanceChytre.cz - hlavní stranaDalo by se říct, že jsem měl takový projekt od roku 2014, šlo tehdy o web FinanceChytre.cz, což měl být finanční magazín, ale bylo to spíš jen maskované MFA. Web vydělával stabilně asi rok a půl a v nejlepších chvilkách mohl dávat možná i přes 30 000 Kč měsíčně. Bohužel jsem zisky tohoto webu neznal úplně přesně, ale například z PPC na Skliku přímo tenhle web v nejlepších dobách dával cca 15 000 Kč + zisky z affilu.

Web jsem prodal zhruba před rokem, nejspíš funguje i dnes, ale už není tak výdělečný. Po prodeji začala klesat návštěvnost a dnes už web takových příjmů zdaleka nedosahuje.

Důvodů, proč to spadlo může být hodně, změna struktury webu, jiný přístup linkbuildingu i k celému projektu. Pro mě to tehdy byla taková srdcovka, ale po prodeji se web u nového majitele zařadil jen mezi další výdělečné weby a podle mě se na to nezaměřoval tak jako já a tak web začal upadat.

Dá se podle Tebe v dnešním konkurenčním prostředí takový “stroj na peníze” ještě jednoduše spustit?

Myslím, že to je stále těžší a těžší, ale řekl bych, že to určitě pořád jde. Řekl bych ale, že je potřeba začít se dívat na věci trochu jinak. Plno lidí, co dělá MFA a weby kvůli zisku má jen ten pohled z online marketingu, sledujeme Webtrh a čteme všichni podobné blogy, takže máme i zhruba stejné myšlení. Svět je ale mnohem různorodější a hlavně v offline světě je pořád hodně inspirace, která se dá použít při výstavbě online projektu. Tohle ale člověk často nevidí, právě proto, že tráví většinu času u počítače a tak často neví, co chtějí nebo hledají z reálného světa.

Navíc to také není tak snadné a rychlé, jak bychom často chtěli a třeba ani během prvních měsíců nejde poznat, že daný web bude pecka. Já spouštím projekty tak nějak postupně a nechávám je zrát. Často pak dozrají ty, u kterých bych to vůbec nečekal a byli spíš jen pro otestování.

Myslíš si, že je reálná představa mít pasivní příjem z onlinu několik desítek tisíc Kč bez větší práce?

Myslím, že to je pořád docela reálné. Ale než se člověk na ten pasivní příjem dostane, musí vynaložit strašně moc práce a během toho se můžou některé projekty úplně zhroutit a musí budovat náhradní. Kdysi jsem si myslel, že to stačí odmakat a dělat stovky hodin měsíčně, ale čím víc toho mám za sebou, tím víc si myslím, že je potřeba pracovat spíš chytře. Bohužel ta “chytrost” podle mě přijde až s tím, kdy má za sebou člověk hodně zkušeností a dokáže odhadnout, co je a co není efektivní.

Za dobu co Tě znám, tak vím, že si některé své projekty z finančních důvodů prodal. Například již zmiňovaný web FinanceChytre.cz – nelituješ toho teď s odstupem času? Kdyby si to mohl vzít zpět, tak by sis jej nechal?

Od prodeje jsem toho nelitoval snad nikdy, ale v posledních měsících jsem si začal uvědomovat, že jednorázový prodej většinou není tak výhodný. Potřeboval jsem sice tehdy peníze, ale nakonec ani prodej mou krizi nevyřešil a jen jsem se tak odsekl od pravidelného příjmu, který mě mohl držet do dnes.

Většinou to mám totiž tak, že “balík” peněz, který za prodej dostanu někde utopím a velmi rychle tak zase nemám ani peníze, ani výdělečný web. Dnes toho trochu lituji, ale je možné, že mi to uvolnilo ruce a já se mohl víc věnovat e-shopu.

Když už je řeč o webu FinanceChytre.cz, tak kolik se dalo na tomto webu měsíčně vydělat? A jak byl web monetizován?

Jak už jsem psal, bohužel jsem to v affilu přesně neměřil. Měl jsem jeden reklamní kód a ten jsem vložil na všechny své weby, ale řekl bych, že tak 70% ze zisku dělal právě tenhle web. V nejlepším měsící byl zisk z affilu asi 70 000 Kč, takže takových 40 000 Kč mohl web FinanceChytre.cz klidně udělat, navíc cca 10k z PPC a nějaký zisk prodej odkazů. Tak vysoký příjem byl asi jen 2 měsíce, protože se objevila nová nebankovní společnost, která dobře platila. Jakmile to spadlo, tak byli příjmy kolem těch 30 000 Kč.

Monetizace probíhala hlavně přes klasické PPC, tehdy tam byl myslím jen Sklik, potom affiliate odkazy v článcích a affil banner ve vyskakovacím okně. Kromě toho jsem ještě občas prodal nějaké odkazy a články, ale z toho byly zisky minimální.

E-shop Zefstyle - skateboardy a cruiseryNyní provozuješ e-shop Zefstyle s prodejem “penny boardů”. V jednom z posledních článků na Tvém blogu si zmiňoval, že zvažuješ jeho prodej. Platí to stále? Jaký vidíš v tomto e-shopu potenciál?

Prodej e-shopu mám stále v plánu, ale chtěl jsem ho po novém roce ještě co nejvíce vyladit a trošku ho ještě rozjet. V Zefstyle vidím docela slušný potenciál a to hned z několika důvodů. E-shop sám o sobě už má nějaký brand a vyhledávače ho docela berou. Navíc působí v oblasti, která není ještě tak konkurenční a snad nikde jinde se nedá sestavit skateboard podle vlastních barev (různý podvozek i kolečka). I když stojí příjmy hlavně na prodejích klasických skejtů, objevují se nové kolekce a sortiment by šlo rozšířit o množství dalších skejtů, longboardů, batohů, náhradních dílů atd. Tohle chce ale víc financí na udržení skladu a e-shop už by pak vyrostl tak, že to pro mě v one man show teď není udržitelné.

Jak Tě napadlo prodávat zrovna sortiment “penny boardů?

Místo “penny boardů” mě původně lákali longboardy, ale na Aliexpress jsem nemohl najít vhodného dodavatele, ale všiml jsem si, že se tam dost prodávají tyhle plastové skejty. Tak jsem koupil prvních 10 kusů, nahodil to na e-shop a ono se to začalo rozjíždět.

Jakou si prováděl propagaci e-shopu Zefstyle?

Ze začátku jsem fungoval jen přes SEO, to mi jde nejlíp. Postupně jsem začal zkoušet inzerci v PPC na Skliku, spolupráci s blogery a youtubery a u toho jsem asi skončil. E-shop se pak rozjel natolik, že jsem už propagaci moc nestíhal a tak jsem to nechal jet bez nějaké větší propagace. Určitě tam je ale hodně prostoru, napadá mě třeba emailing nebo affiliate.

Chtěl by si se pochlubit obratem a počtem objednávek e-shopu Zefstyle za minulý rok?

Obrat i počty objednávek můžu zhruba zmínit, protože to zveřejním i při prodeji. Za loňský rok byl podle statistik e-shopu obrat zhruba 1 200 000 Kč a prodalo se zhruba 600 skateboardů a pár batohů a doplňků. Myslím, že to mohlo jít klidně na 700 – 800 skejtů, ale bohužel jsem hodně nezvládl vánoční prodeje. Nestíhali jsme naskladňovat a jen tak tak jsme vyřídili všechny objednávky, takže na marketing nebyl čas vůbec. Tam mi určitě uteklo dost peněz.

Odkud Ti nejvíce chodí na Zefstyle zákazníci?

Největší procento návštěv chodí z vyhledávačů, i když i tam jsou pořád ještě mezery. Zhruba 20 % jsou přímé návštěvy a 10 % chodí z různých blogů nebo z mých podpůrných mikrostránek. Nejmenší část je potom ze sociálních sítí, drží to hlavně Facebook a Youtube, ale tyhle sítě využívám spíš pro budování brandu.

Nyní opustíme e-shop Zefstyle. Jaký byl v onlinu Tvůj největší přešlap, před kterým by si chtěl varovat čtenáře?

Přešlapů bylo určitě hodně a nejspíš ještě přijdou. Ten úplně největší byl ale v tom, že jsem si příjmy a výdaje nikdy přesně nepočítal a nezanášel nikam do tabulek.

Spoléhal jsem na to, že to odhadnu vždycky jen tak zhruba, ale jakmile jsem začal točit stovky tisíc měsíčně (jen obrat, ne zisk), tak už se chybné rozhodnutí začalo projevovat a tak se stalo, že jsem občas prodával i bez zisku, nebo za prodělečné ceny (špatně započítané daně, DPH…). S tím pak souviselo taky chybné uvažování, ve stylu “budu točit ještě víc peněz a nějak to doženu”.

Měl jsem místo toho co nejvíce zefektivnit dosavadní podnikání, odříznout co nejdřív podnikání s nejnižší marží a zaměřit se jen na to, co dokáže být ziskové dlouhodobě, i když by šlo jen o menší business.

Na svém blogu píšu tipy na zajímavé WordPress pluginy, mohl by si také nějaké své ověřené pluginy doporučit?

Ty nejvyužívanější pluginy (Akismet, Wp Super Cache, Yoast SEO) asi všichni znají, tak vyberu něco snad něco, co tak rozšířené není. Pro ty, kteří mají na svých webech Sklik nebo Adsense se může hodit plugin Quick Adsense. Umí vkládat reklamu do různých částí článku a jde taky nastavit, že u vybraných článků (třeba affiliate články, nebo články od inzerenta) reklamu nezobrazí. Dál mě pak napadá Search Meter, plugin, který zapisuje to, co u vás lidé hledají. Na větších webech jsou pak data podobně užitečná jako z klíčovky. Minulý týden jsem se poprvé setkal s dalším zajímavým pluginem a to Layered Popups, který umí dělat vyskakovací okna s nejrůznějším nastavením, z toho jsem byl opravdu nadšený.

Šablony pro své WordPress weby si kupuješ a nebo si vystačíš se šablonami zdarma?

Většinou si vystačím se šablonami zdarma, ale pro větší projekt si občas šablonu koupím, zatím vždy přes Themeforest. Už se mi ale nejednou stalo, že jsem nakonec pro projekt využil šablonu zdarma, protože placená byla buď pomalá, složitá nebo nefungovala podle mých představ. Dnes jsou už free šablony tak dobré, že bych si asi vždy vystačil s nimi.

Články pro své weby si píšeš sám nebo máš spolehlivé externí redaktory?

Skoro všechny články si píšu sám. Mám téměř vždy představu o tom, jak má článek vypadat a nejlépe toho dosáhnu vlastní prací. Navíc taky píšu články dost rychle a je to značná úspora peněz, takže textaře využívám jen párkrát do měsíce, když mám volné finance.

Je těžké najít v dnešní době spolehlivého copywritera?

Myslím, že díky Webtrhu se dá najít levný a zároveň spolehlivý textař, ale chce to zkoušet i hledat. Já už roky spolupracuji s jedním textařem, který je na většinu mých projektů ideální a nikdy jsem s ním neměl problém. Pokud jsem texty zadával online a díval se na reference, tak problémy moc nebyly. S nespolehlivostí jsem se paradoxně setkal jen když jsem chtěl dát práci známým nebo spolužákům. Lidi z “offline světa” nedrželi termíny a snažili se práci si nějak ulehčit, nejčastěji kopírováním textů z Wikipedie 🙂

Bez jakých nástrojů či aplikací se neobejdeš?

Bez čeho bych se opravdu neobešel jsou snad jen 4 programy – prohlížeč, FTP klient, poznámkový blok a Excel. Nejsem moc fanda nástrojů a aplikací, z těch klasických využívám snad jen Trello a taky ne nijak výrazně. Většinu věcí si vedu v tabulkách nebo v Poznámkovém bloku a s tím si aktuálně vystačím.

Využíváš služby jako jsou PlaCla, Copywriting a podobné? Jaké s nima máš zkušenosti?

placlaTyhle služby momentálně nevyužívám, i když o PlaCle trochu přemýšlím z pohledu inzerenta. Líbí se mi tam to, že mají opravdu velký dosah a mají pod sebou blogery, které bych těžko hledal a často vůbec neobjevil. V praxi ale většinou tyhle služby nepoužívám nikdy a oslovuji blogery napřímo. Bohužel vlastně nevím, jak přesně PlaCla nebo Copywriting nyní fungují, takže si je netroufám hodnotit.

Za dobu svého působení v affilu si prošel mnoha affiliate sítěmi – jaké jsou podle Tebe jejich největší nedostatky?

Bohužel nemám zkušenost třeba se CJ.com, která je asi nejznámější, ale byl jsem třeba u Affilnetu, Nejprovize, eSpoluprace a Affilclubu. Asi největší problém obecně vidím v tom, že manageři nenasměrují affiláka tak, aby vydělával co nejvíce peněz. Možná se tohle děje, ale jen pro několik TOP affiláků, kteří přináší síti nejvíc konverzí. Naštěstí affiliate obor poslední dobou hezky vzdělává Affilclub, který to dělá podle mých představ. U nich je zas trochu “problém” v kampaních, není tam žádná výrazná, která by mě oslovila a chtěl bych do ní šlapat naplno.

Jak “děláš SEO” svým projektům?

I když mám v názvu blogu SEO, nedělám to tak dobře, jak bych mohl. Využívám hlavně toho, že už mám nějakou základnu webů, ze které můžu odkazovat, případně ji využít na výměnu odkazů. Jinak dělám SEO vlastně pořád po staru. Jakmile si vyladím onpage faktory, kupuji články a odkazy a sbírám pak různé méně kvalitní komentáře třeba příspěvky v diskuzích nebo komentováním. Poslední dobou se ale víc než na offpage zaměřuji na onpage – zlepšuji strukturu, vnitřní prolinkování a celkově se web snažím maximálně zrychlit.

Co Tě nyní z online podnikání láká dělat?

Odpověď na tuhle otázku se u mě mění zhruba každý týden. Možností je podle mě strašně moc a já si pořád nedokážu najít svou hlavní vášeň. Teď bych se chtěl zaměřit asi na obsahové weby typu recenzezdarma.cz a případně možná taky zkusit nějaké konzultace pro klienty. Vždycky jsem sice konzultanty odsuzoval, ale když občas vidím, že lidé z offline světa nemají potuchy ani o základech SEO a marketingu, tak si říkám, že tam pro mě prostor možná pořád je a dokázal bych jim něco dát. Ale určitě bych to nechtěl dělat na full-time – chci si nechat některé ze svých projektů.

Před nějakou dobou si pořádal školení ve Žďáru nad Sázavou. Jaké mělo ohlasy? Jak hodnotíš jeho úspěch? Plánuješ v tomto roce udělat další?

Těžko říct, jaké byli ohlasy. Nakonec nám tam bylo asi jen 9 nebo 10 lidí a myslím, že většinou byly ohlasy pozitivní, ale kritiku by mi asi do očí nikdo neřekl (školení bylo zdarma). Podle mě to bylo na začátek tak akorát, ale rozhodně mám hodně prostoru ke zlepšení. Jednak v samotném přednášení, tam potřebuji změnu hodně a určitě by šlo prezentace dělat zajímavěji (inspiruje mě třeba David Grudl). Zatím další školení nechystám – jednak proto, že jsem si řečnictví nijak nezlepšil a nemám teď žádné zajímavé informace, které by stály za přednášku.

Máš nyní nějaký projekt pro zábavu, jenž provozuješ jen tak pro radost?

Asi jediným takovým projektem je blog, i když i tam už jsou teď reklamy, takže úplně tak pro radost není. Já už dnes jen málokdy dokážu uvažovat o projektu bez toho, aniž bych tam hledal formy monetizace. Navíc úplně nestíhám ani weby, které mají vydělávat, takže na vedlejší projekty moc času nezbývá.

Co Tě nyní živí?

Aktuálně mám směs příjmů z několika oborů. Něco vydělávají e-shopy se selfie tyčkami a Zefstyle, hlavní část potom tvoří asi příjmy z Adsense a třetím pilířem jsou zisky z affiliate, nyní převážně z Volsoru. Kromě toho mám občas nějaké vedlejší příjmy třeba z prodeje reklamy nebo webu, ale tohle je spíš nárazové a nedá se na to spoléhat. Letos jsou moje příjmy ale dost nízké, jsem asi na nejnižších příjmech za poslední roky.

Kde se v onlinu vidíš za několik let? Čeho by si chtěl dosáhnout?

Těžko říct. Popravdě bych se za několik let nechtěl vidět v onlinu, ale spíš v offlinu. Online podnikání mě sice baví, ale nechci celý život trávit u počítače a radši bych si přes internet vydělal nějaké peníze, abych mohl rozjet svoje vlastní offline podnikání. Moc ale neplánuji, protože vím, že se situace pořád mění a stejně tak se mění i moje myšlení, takže si nedávám žádné závazky ani cíle.

Prošel si také nějakým “normálním” zaměstnáním, kromě onlinu? A jak to šlo? Bavilo Tě to?

Klasickým zaměstnáním jsem si asi neprošel nikdy. Sice jsem po maturitě asi 2 roky dělal v kanceláři a tam jsem měl pravidelný režim, ale šlo vlastně o stejnou práci, jakou dělám dnes. Rozdíl byl jen v tom, že jsem dělal “pod šéfem” a musel jsem si odmakat svých 40 – 50 hodin týdně. Ale byla to hodně pohodová práce, měli jsme i super tým, tak mě to bavilo. Jediný problém byl v tom, že jsem nedělal sám na sebe a neřídil to podnikání podle sebe, takže jsem po 2 letech utekl a od té doby už jedu sám na sebe.

blog Seopizza.czKde všude Tě mohou moji čtenáři sledovat? (Twitter, FB…atd)

Sledovat mě můžete asi na třech kanálech. Jednak na Twitteru @Seopizza_cz, potom také na Facebooku na stránce Seopizza a na blogu Seopizza.cz. Mám i osobní Facebookový profil, ale ten příliš nevyužívám a není tam podle mě nic, co by někoho zaujalo.

Poslední otázka na odlehčení: Co Tě baví kromě sezení u počítače? 🙂

Rád jezdím na kole a případně vyrazím i na nějaký delší cyklotrip, i když jsem se k tomu poslední dobou moc nedostal. Hodně mě taky baví zemědělství, u toho si vždycky odpočinu a pročistí mi to hlavu. Právě obor zemědělství je asi to, kde bych chtěl skončit, kdybych opustil online podnikání. Jinak vlastně žádné koníčky nemám, mým koníčkem se stalo podnikání 🙂

Radku, moc Ti za sebe i mé čtenáře děkuji za obsáhlý a velmi zajímavý rozhovor. Věřím, že si velkou motivací pro všechny, kdo také zkouší a začínají v onlinu podnikat a také pro ty, kdo již podnikají a hledají další inspiraci.

Přeji Ti, ať se v podnikání i nadále daří!

Líbil se Vám rozhovor nebo se chcete Radka ještě na něco zeptat? Zanechte komentář níže…